Paskaitų ciklas G. Agambeno "gyvybės" ir "išskirtinės būklės" samprata

Vilniaus universitetas

Religijos studijų ir tyrimų centras

 

Prof. Rita Šerpytytė

KursasŠiuolaikinė italų filosofija

 

2014 gegužės 13 ir 20 d.

Turino universiteto Filosofijos ir edukologijos katedros doktorantas

 ERNESTO SFERRAZZA PAPA

skaitys paskaitų ciklą

Giorgio Agambeno gyvybės ir išskirtinės būklės samprata

 

Paskaitos vyks du antradienius, gegužės 13 ir 20 d., nuo 17 iki 19 val. Filosofijos f. 107 aud.

Paskaitos skirtos VU RSTC ir Filosofijos fakulteto 2013/2014 m. m. bakalauro ir magistro studijų studentams.

 

Įėjimas laisvas

Kviečiame dalyvauti

Paskaitos bus skaitomos anglų kalba

Tarptautinė konferencija “Po ontologijos?”

Tarptautinė konferencija “Po ontologijos?”*

International Conference ‘After Ontology?’

 

VU RSTC, 2014 m. balandžio 27-29 d.

Vilnius University, CRSR, 27-29 April, 2014

clip image001

Programa/Programme

 

 Balandžio 27 d., sekmadienis / April 27, Sunday

11.00 -13.00 Projekto “Ontologijos transformacijos: nihilizmas, etika, medijos” (VU RSTC) ir projekto OnLenHer (UNED, Madridas, Ispanija) dalyvių susitikimas – teorinis seminaras. Viešbutis „Neringa“. Meeting – Seminar of the Projects „Transformations of Ontology: Nihilism, Media, Ethics“ (Vilnius University) and OnLenHer (UNED, Madrid, Spain). Hotel „Neringa“.

19.00 Konferencijos atidarymo vakarienė / Welcome Reception

 

Balandžio 28 d., pirmadienis / April 28, Monday

Faculty of Philology, Universiteto str. 5 (Room 92)

 

9.30 -10.00 Konferencijos atidarymas. Prof. Ritos Šerpytytės sveikinimo žodis  

I sesija

Moderuoja Danutė Bacevičiūtė

10.00-10.45 Tomas Sodeika (Vilnius University, Lithuania)

                   “Heideggeris ir Vokiečių idealizmas” / “Heidegger and German Idealism”

10.45-11.30 Maurizio Pagano (University of ‘Piemonte Orientale A. Avogadro’, Vercelli, Italy)

                 "'Il vero è l'intero': Hegel e la questione dell'ontologia"

11.30-11.45 Kavos pertrauka / Coffee Break 

11.45-12.30 Rita Šerpytytė (Vilnius University, Lithuania)

                   „Ontologijos transformacijos: forma ir negatyvumas“/

                   „Transformations of Ontology: Form and Negativity“

12.30 -15.00 Pietūs / Lunch

II sesija

Moderuoja Rita Šerpytytė

15.00 – 15.45 Kristupas Sabolius (Vilnius University, Lithuania)

                     “Virtualumas ir medijavimas”/“Virtuality and Mediation”

15.45-16.30    Gianluca Cuozzo (University of Turin, Italy)

 

                   "Per una ontologia dei resti: realismo, natura e utopia"

16.30-16.45 Kavos pertrauka / Coffee Break

16.45-17.30 Ezio Gamba (Center of Luigi Pareyson, Turin, Italy)

                     "Ontologia e fenomenologia nel pensiero di Michel Henry”

18.00            Ekskursija po Vilnių / Vilnius Sightseeing

 

Balandžio 29 d., antradienis / April 29, Tuesday

Faculty of Philology, Universiteto str. 5 (Room 92)

 

III sesija

Moderuoja Kristupas Sabolius

10.00 -10.45 María Teresa Oñate y Zubía (UNED, Madrid, Spain)

                   “Noética y Hermenéutica: la dimensión teológica de la ontología”

10.45-11.30 Gaetano Chiurazzi (University of Turin, Italy)

                   "La necessità del non essere. Sul 'Sofista' di Platone"

11.30-11.45 Kavos pertrauka / Coffee Break

11.45-12.30 Danutė Bacevičiūtė (Vilnius University, Lithuania)

                   "Ontologija ir etika: tikroviškos atsakomybės klausimas"/"Ontology and Ethics:

                   the Question of Genuine Responsibility"

12.30 -15.00 Pietūs / Lunch

                                                                                  IV sesija

Moderuoja Tomas Sodeika

15.00-15.45 Ángela Sierra González. (University of Laguna in Tenerife, Spain)

                   “¿Esencialismos transculturales después de la Metafísica?”

15.45-16.30 Mintautas Gutauskas (Vilnius University, Lithuania)

                   "Pasaulio problema: Heideggeris ir gyvūnas" / “The Problem of the World:

                   Heidegger and an Animal”

16.30-16.45 Kavos pertrauka / Coffee Break

16.45-17.30 Francisco José Martínez (UNED, Madrid, Spain)

                   “Tras la Ontología: La Imagen del Pensamiento”

18.00          Konferencijos dalyvių išvyka į Trakus. Uždarymo vakarienė Trakuose /

                  Tour of the participants to Trakai and Closing Dinner in Trakai    

 

*Lietuvos mokslo tarybos remiamas projektas „Ontologijos transformacijos: nihilizmas, etika, medijos“ (sutarties Nr. MIP-011/2013)

**Pranešimai bus sinchroniškai verčiami į/iš lietuvių k.

         

Religijos studijų ir tyrimų centre parduodami leidiniai


Kolektyvinė monografija „Sekuliarizacija ir dabarties kultūra“ (sud. R. Šerpytytė) – 16,51 €

SDK

 K. Saboliaus monografija „Įsivaizduojamybė“ 5,79 €

ISI

Kolektyvinė monografija „Kinas ir filosofija“ (sud. N. Milerius) –11,58 € 

KF

N. Mileriaus monografija „Apokalipsė kine“8,69 €

AK

G. Vattimo „Tikėti, kad tiki“ 4,05 € 

TT copy

„A Century with Levinas: on the Ruins of Totality“ (sud. R. Šerpytytė) –15,93 €

CWL

R. Šerpytytės monografija „Nihilizmas ir Vakarų filosofija“13,03 €

NVF

Prof. Ritos Šerpytytės pranešimas „Interpretacija kaip derealizacija"

 š.m. kovo 28 d. 15 val.

VU Filosofijos fakulteto 201 auditorijoje

 prof. dr. (hp) Rita Šerpytytė

skaitys pranešimą

„Interpretacija kaip derealizacija“ [1]

clip image001

Nors ontologija yra tapusi vadinamosios „kontinentinės filosofijos“ pamatine disciplina, dabartinis ontologijos statusas nėra akivaizdus. Todėl verta klausti - kokios pagrindinės tendencijos XX-XXI a. filosofijoje reprezentuoja dabartinį ontologijos „būvį“? Kokios yra pagrindinės šias tendencijas atstovaujančios post-heidegerinės filosofijos „kryptys“, lemiančios dabartinį ontologijos statusą? Kaip viena iš tokių ontologijos transformatyvumą išreiškiančių tendencijų šiame pranešime bus svarstoma post-heidegerinė hermeneutinė ontologija. Keliamas klausimas, kaip hermeneutiškai orientuota ontologija traktuoja pačią Būties sąvoką? Ką reiškia interpretuoti? Kokią prasmę realybei/tikrovei gali suteikti hermeneutiškai transformuota ontologija? Kaip galėtume traktuoti „naujųjų realizmų“ atsaką hermeneutinei ontologijai? Šie klausimai bus svarstomi Martino Heideggerio, Gianni Vattimo bei „naujojo realizmo“ kontekste, atskleidžiant „pozityvią“ nihilistinę interpretacijos kaip derealizacijos prasmę.

 


[1] „Apie ontologijos "idėją" ir jos transformaciją“ II seminaras, vykdomas pagal Lietuvos mokslo tarybos remiamą projektą „Ontologijos transformacijos: nihilizmas, etika, medijos“, sutarties Nr. MIP-011/2013

Kolektyvinė monografija „Sekuliarizacija ir dabarties kultūra“

Pasirodė VU RSTC prof. Ritos Šerpytytės sudaryta kolektyvinė monografija „Sekuliarizacija ir dabarties kultūra“*

Sekuliarizacija ir dabarties kultura - virselis

 Religijos ir kultūros sritys bei jų tarpusavio santykis šiuolaikiniame pasaulyje yra tapę atvira teorine ir net praktine problema. Vakarų tradicija, nuo seno buvusi krikščioniška, šiandien yra netekusi religinio matmens, kita vertus – religijos sfera komplikuotai ieško savo vietos kultūros atžvilgiu – arba toliau pretenduodama būti kultūros pagrindu, arba tapti tik jos dalimi. Toks situacijos suvokimas tiesiogiai nukreipia į šiuolaikinio pasaulio realijas ir verčia klausti, kokie veiksniai daro įtaką minėtoms kultūrinio ir religinio tapatumo ir jų santykio transformacijoms. Šiuolaikinis pasaulis tokį situacijos pasikeitimą yra įvardijęs „iššūkių“ terminu.

Tačiau vadinamieji šiuolaikinio pasaulio iššūkiai nevienodai yra susiję su religijos ir kultūros sferomis. Tad verta klausti, koks „iššūkis“ telkia esmingiausius metamorfiškus kultūros ir religijos santykio dabarties pasaulyje bruožus?

Monografijos autoriai remiasi prielaida, kad šiuolaikinio pasaulio iššūkius religijos ir kultūros sritims bei jų tarpusavio santykio tranformacijoms pirmiausia reprezentuoja sekuliarizacija. Kiti šiuolaikinio pasaulio iššūkiai – nihilizmas, cinizmas, religinės patirties vizualizacija, religinio „gyvenimo“ patyrimo persikėlimas į kasdienybės sritį, kultūros pasaulio medializacija – vienaip ar kitaip yra susiję su sekuliarizacija ir tampa jos išraiška. Todel monografijos struktūros pagrindine, telkiancia ašimi ir tampa sekuliarizacija.

Čia publikuojami tyrimai yra 2010–2013 m. Vilniaus universiteto Religijos studijų ir tyrimų centre vykdyto projekto „Religija ir kultūra: šiuolaikinio pasaulio iššūkiai tapatumui“, Lietuvos mokslo tarybos finansuoto pagal nacionalinę mokslo programą „Tauta ir valstybė: paveldas ir tapatumas“, rezultatas.

Monografijoje publikuojami Ritos Šerpytytės, Tomo Sodeikos, Danutės Bacevičiūtės, Mintauto Gutausko, Kristupo Saboliaus, Aušros Pažėraitės, Sigitos Maslauskaitės, Vaivos Daraškevičiūtės tekstai.

 * Monografija pristatoma Vilniaus knygų mugėje 2014 m. vasario 22 d., šeštadienį, 18.00, konferencijų salėje 3.2.

Vieša paskaita „Medijos. Transcendentalinė filosofija. Ontologija“

Vilniaus universiteto Religijos studijų ir tyrimų centras

š.m. vasario 24 dieną 17val.

VU Filosofijos fakulteto 201 auditorijoje

prof. dr. (hp) Tomas Sodeika

skaitys viešą paskaitą

Medijos. Transcendentalinė filosofija. Ontologija[1]clip image002

Tikriausia nesuklysime pasakę, kad žodžiai „medija“, „medijos“, „mediacija“ ar „mediatizacija“ vidutiniam šiuolaikinės kalbos vartotojui pirmiausia kelia asociacijas su įvairiomis masinės komunikacijos priemonėmis – periodine spauda, radiju, televizija, internetu, mobiliaisiais telefonais ir pan. Ko gera, šitai galima nesunkiai paaiškinti, prisiminus dar XX amžiaus pirmoje pusėje anglosaksų kraštuose išpopuliarėjusią massmedia sąvoką. Nėra pagrindo tokią šių žodžių vartoseną laikyti neteisinga ar neteisėta. Tik tiek, kad ji įspraudžia mus į vien empirinės analizės rėmus. Marshallas McLuhanas, vienas iš pirmųjų pabandęs šiuos rėmus sulaužyti, pasiūlė „medijų“ sąvokai teikti žymiai platesnę prasmę ir trakuoti medijas, kaip „žmogaus plėtinius“ (extentionsof man). Paskaitoje bus bandoma parodyti, kad toks požiūris į medijas leidžia traktuoti filosofinę medijų refleksiją kaip transcendentalinės filosofijos tąsą, kuri, savo ruožtu, per Martino Heideggerio atliktą fenomenologijos modifikaciją atveda mus prie naujos, „post-kantinės“ ontologijos.

 


[1]Lietuvos mokslo tarybos remiamas projektas „Ontologijos transformacijos: nihilizmas, etika, medijos“ (sutarties Nr. MIP-011/2013)

RSTC knygos Vilniaus knygų mugėje

Vasario 20-23 dienomis 15-oje Vilniaus knygų mugėje pristatome Religijos studijų ir tyrimų centre išleistas knygas:

 

KETVIRTADIENIS, VASARIO 20 D.

13.00

Rašytojų kampas / LRT studija Durys atsidaro į kiną: Kolektyvinės monografijos „Kinas ir filosofija“*

(sud. N. Milerius) pristatymas.

Dalyvauja N. Milerius, A. Žukauskaitė, J. Baranova, K. Sabolius, L. Brašiškis.

Vedėjas T. Jačiauskas.

*Knyga - VU RSTC vykdyto projekto „Filosofiniai kino meno tyrimai: teorinės prielaidos, metodai, uždaviniai“

(sut.nr. MIP 115/2011) rezultatas.

 

PENKTADIENIS, VASARIO 21 D.

20.00

Konferencijų salė 5.5 Nerijaus Mileriaus knygos Apokalipsė kine: filosofinės

prielaidos“* pristatymas. Dalyvauja autorius, A. Narušytė, A. Kaziliūnaitė.

*Knyga - VU RSTC vykdyto projekto „Filosofiniai kino meno tyrimai: teorinės prielaidos, metodai, uždaviniai“

(sut.nr. MIP 115/2011) rezultatas.

 

ŠEŠTADIENIS VASARIO 22 D.

18.00

Konferencijų salė 3.2 Kolektyvinės monografijos „Sekuliarizacija ir dabarties kultūra“*

(sud. R. Šerpytytė) pristatymas. Dalyvauja D. Bacevičiūtė, K. Sabolius, T. Sodeika, R. Šerpytytė

ir kiti autoriai.

*Knyga - VU RSTC vykdyto projekto Religija ir kultūra - šiuolaikinio pasaulio iššūkiai tapatumui

(sut.nr. VAT 13/2010) rezultatas.

 

20.00

Konferencijų salė 5.5 Kristupo Saboliaus monografijos „Įsivaizduojamybė“*

pristatymas. Dalyvauja autorius, T. Sodeika, J. Baranova.

*Knyga - VU RSTC vykdyto projekto Religija ir kultūra - šiuolaikinio pasaulio iššūkiai tapatumui

(sut.nr. VAT 13/2010) rezultatas.

Seminaras "Apie ontologijos "idėją" ir jos transformaciją“

Vilniaus universiteto Religijos studijų ir tyrimų centras

š.m. sausio 17 dieną 15 val. kviečia į Lietuvos mokslo tarybos remiamo projekto „Ontologijos transformacijos: nihilizmas, etika, medijos“[1]

seminarą

"Apie ontologijos "idėją" ir jos transformaciją"

clip image002

Nors „ontologijos“ sąvoka filosofų žodyne atsirado tik XVII-ame amžiuje, tačiau gana greitai ji pradėta vartoti kaip filosofijos pamatinės disciplinos („pirmosios filosofijos“) pavadinimas, kuriuo buvo žymima bendroji būties teorija, turinti suteikti galutinį pamatą bet kuriai kitai (tiek filosofinei, tiek nefilosofinei) tikrovės įprasminimo formai. Kanto abejonė būties teorinio įprasminimo galimybe išprovokavo intensyvią ir iki šiol tebesitęsiančią diskusiją. Viena iš esminių šios diskusijos teminių ašių yra būklė, kurią Martinas Heideggeris įvardino kaip „būties užmarštį“ ir „nihilizmą“, sykiu iškeldamas klausimą apie šios būklės įveikos galimybės sąlygas. Projekte „Ontologijos transformacijos: nihilizmas, etika, medijos“ bandoma patyrinėti tris tų sąlygų paieškos kryptis, susijusias su trimis ontologijos transformacijos variantais, bei išsiaiškinti šių krypčių tarpusavio sąsajas. Pirmąja iš šių krypčių galima apibūdinti kaip „imanentinę“ ontologinio nihilizmo įveiką, kai bandoma plėtoti „negatyvią“ ontologiją, kurioje „niekis“ atlieka pamatinės kategorijos funkciją. Antroji kryptis – tai Emmanuelio Levino pasiūlytas etikos kaip ontologijai alternatyvios „pirmosios filosofijos“ variantas, Hanso Jonas suformuluotas „atsakomybės principas“ bei GeorgoPichto išplėtota atsakomybės samprata. Trečioji kryptis susijusi su medijų kaip „žmogaus tęsinių“ (MarshallMcLuhan), t.y. žmogaus dalyvavimą tikrovėje įgalinančių ir sykiu formuojančių terpių analize, kurios tikslas – atskleisti medijų ontologinį aspektą ir tuo būdu išsiaiškinti, kaip technikos bei komunikacijos infrastruktūros transformuoja ontologiją.

Seminare bus aptariami du pranešimai:

1. prof. dr.(hp) Tomas Sodeika „Ontologijos problemiškumas“

2. doc. dr. Danutė Bacevičiūtė „Ontologija ir etika: Hanso Jonas atsakomybės imperatyvo paieška technikos amžiuje“.

Seminaras vyks Vilniaus universiteto Filosofijos fakultete, 205 auditorijoje.

 


[1] Sutarties Nr. MIP-011/2013